Pas op de plaats na een periode 'geld moet rollen'

Inmiddels hebben we ruim 7 maanden de sleutel van ons nieuwe huis. En nog steeds blijft het een heerlijke plek waar veel van onze dromen uitkomen. Een daarvan is de moestuin. Wat heb ik daar vaak over gedroomd. En nu ligt hij klaar om in gebruik genomen te worden. Heerlijk! 

     Bezuinigen: pannenkoeken bakken op de kachel als hij toch al brandt



Afgelopen tijd is ook een tijd in ons leven waar we enorm veel geld hebben uitgegeven. De uitdrukking 'geld moet rollen' is hier goed gelukt! En dan kom je op een gegeven moment op een punt dat de bodem inzicht begint te komen. Daarom hebben we afgelopen week samen aan de tafel gezeten om alle financiĆ«n weer eens goed op een rijtje te zetten. Er moet nog het nodige geklust worden, waar liggen onze prioriteiten? En wat gaat er nu eigenlijk daadwerkelijk waar heen? Fijn om weer overzicht te krijgen in de financiĆ«n in ons nieuwe huis. De overgang van nieuwbouw naar ouder huis merk je ook vooral in de stookkosten. Dat valt ons best tegen. Maar goed...er zijn verschillende dingen waar we op kunnen bezuinigen. En zo ook weer op de boodschappen. In 2018 hebben wij ook op boodschappen bezuinigd. Hoe we dat toen deden kan je in deze post lezen. 
We hebben eerst van 2 maanden alle boodschappen uitgaven op een rijtje gezet. Man, dat viel echt vies tegen. Ik dacht er redelijk een kijk op te hebben. Door de corona tijd en iedereen thuis worden er gewoon meer boodschappen gedaan. Even lekker warme chocomelk met slagroom, taart bakken en ga zo maar door. Bij deze is dat even afgelopen. Niet dat we niet meer mogen genieten van lekkere dingen, maar gewoon even bewuster weer onze boodschappen doen.
Dat is ook de reden waarom ik weer wil starten met de maandboodschappen! Ook dat heb ik eerder gedaan. En hoe ik dat deed heb ik beschreven in de maandboodschappen zijn binnen! Het beviel mij toen erg goed. En uiteindelijk is de klat erin gekomen. 
Al moet er nu wel een andere lijst komen en waarschijnlijk moet de menulijst ook aanpast. Daar moet ik dus even een avondje voor gaan zitten. Ik hoop echt dat we op die manier makkelijk kunnen besparen. Ik heb voor een week €181,25. Dat klinkt best veel vind ik zelf, maar dat is het budget voor boodschappen, luiers, huishoudelijke artikelen (shampoo, tandpasta etc.) en cadeautjes. Als je dus geen cadeautje meer krijgt van ons, dan is het budget op  ;). Nee grapje...dan eten we een weekje geen vlees.
Verder eten een aantal van ons glutenvrij. Ook hier kan je je geld goed aan kwijt. Ik wil dus echt weer meer zelf gaan maken. Dat scheelt vaak ook.
Het lijkt mij echt een kick als het mij aankomende maand gaat lukken. En als het echt prima lukt, stel ik het budget bij. Hoe meer we besparen, hoe meer we kunnen sparen. Ik vind het alleen belangrijk dat we wel gewoon kunnen genieten en niet op een houtje hoeven te bijten. Daar moet je een goede balans in zien te vinden. 
Hoe doen jullie dat met je boodschappen budget? Of heb je geen budget? 
En als je nog leuke tips hebt...alles is welkom! 
Ik zal komende tijd tips delen hoe ik bezuinig/bespaar op verschillende dingen.