De beste keuze ooit




 

Thuisblijfmoeder, fulltime moeder je kunt van alles bedenken. Maar het betekent gewoon dat je thuis bent en niet werkt. Uhmm…niet werkt? Voor mijn gevoel heb ik soms een baan van 24 uur. Maar goed, soms krijg ik ook wel eens het gevoel dat ik niks doe inderdaad. Soms schaam ik mij ervoor, als iemand vraagt “wat voor een werk doe jij’? Dan moet ik dus zeggen dat ik niet werk, maar altijd thuis ben. Of als je mensen tegenkomt, de eerste vraag is vaak “hoe is het op je werk’? Tja…dat kun je aan mij niet vragen. Maar vragen hoe het echt met je gaat, dat is vaak een brug te ver.

Inmiddels is het 4,5 jaar geleden dat ik mijn laatste slaapdienst werkte in de zorg. Wij maakten heel bewust een keus dat ik fulltime thuis kon blijven bij de kinderen. Ons huis stelden we toen ook al open crisispleegzorg en de combinatie met ons gezin gaf mij best veel stress. Veel afspraken, bij ziekte moest er op het laatst nog oppas komen, vergaderingen en scholingen die op momenten werden gepland wanneer ik eigenlijk anderen dingen te doen had. Gewoon voor mij niet haalbaar. Dus er moesten keuzes gemaakt worden, werk of pleegzorg. We besloten ons hart te volgen en voor pleegzorg te kiezen. Financieel gezien was het spannend, maar het moest lukken als we andere keuzes maakten. Nu na 4,5 jaar kan ik zeggen dat het de beste keuze ooit is geweest. Dat wil niet zeggen dat ik af en toe mijn werk mis, en ik mij soms weleens nutteloos voel. In die momenten probeer ik de zegeningen te zien. Ik heb tijd om er voor mensen te zijn, luisterend oor te zijn, even die extra aandacht te geven, er zijn voor de kinderen wanneer ze dat nodig hebben, in corona tijd geen stress als er weer een verkouden is of de school sluit en natuurlijk crisispleegzorg kunnen doen. Eigenlijk in een zin: ER ZIJN! Dit is mijn kracht, hier word ik blij van. Voor iedereen ligt dat anders. Denk eens na waar jouw kracht ligt. Is de balans goed op dit moment? Ik snap heel goed dat het een enorme luxe is dat wij deze keuze konden maken. Voor veel gezinnen is dit niet haalbaar. En voor veel vaders of moeders ook niet de beste keuze. Ik kan zo een moeder zijn die ik graag wil zijn! Wat voor een moeder/vader wil jij zijn? Moet je misschien andere keuzes maken? Denk in mogelijkheden.