Hoe voel je je vandaag?



Na een ochtend waar een hoop besproken werd en die vol was met afspraken pakte ik een kopje thee voor mijzelf. Het moment dat ik deze vraag onder mijn ogen kreeg ‘hoe voel je je vandaag’?

Goeie vraag, soms vliegt mij gevoel alle kanten op in zo`n ochtend. Goed om er dan even bij stil te staan hoe het met je gaat. Doe jij dat wel eens? Bewust stilstaan en voelen. Voelen hoe het met je gaat?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het veel te weinig doe. De momenten waarop ik er bij stil sta is vaak wanneer de rust in huis is wedergekeerd. Meestal pas `s tweede helft van de avond. En dan ben ik te moe om echt stil te staan. Dan wil ik gewoon even niet denken en domweg even een boek pakken of een filmpje kijken. Toch heb ik het wel nodig om soms even mijn hersenspinsels de tijd te geven om te laten gaan. En dat lukt als ik bewust stilsta. Even alleen koffie drinken op de bank, stuk wandelen, gewoon voor mij uitstaren zonder iemand om mij heen. Heerlijk vind ik dat. Dan kan ik voelen hoe het met mij gaat en wat er leeft in mijn hoofd. Zonder door te razen en het gevoel te hebben dat de to do list veel te groot is en er nooit een einde aankomt. Er komt dan weer meer orde in mijn hoofd.

En dat heb ik nodig na zo`n ochtend waar ik na een lekkere douche de kinderen op tijd op school probeer te krijgen en ondertussen een huilende peuter probeer te sussen, omdat hij niet op de peuterspeelgroep wil eten. Een belafspraak om te overleggen wat de verdere stappen zijn in een traject wat we met een van de kids volgen. Vervolgens nog twee minuten om in de auto te stappen om met andere peuter naar zijn vader en moeder te gaan. Waar we de ochtend zijn en dan weer naar huis met een moe kind die van alles te verwerken heeft.

Dan zijn de thee momentjes kostbaar. En als je die kleine momentjes kostbaar maakt en ziet, heb je al heel veel winst voor de rest van de dag.