Opruimen met een gezin en nieuw weekbudget

Overal hoor je het in januari, OPRUIMEN, MINIMALISEREN, SCHOONMAKEN, OPKNAPPEN.
Een nieuw jaar is begonnen en iedereen krijgt weer energie om alles netjes te maken, spullen uit te zoeken en weg te geven, te verkopen via marktplaats en noem maar op.
De laatste week hoorde ik veel over Marie Kondo langs komen. Ooit wel van gehoord, en nu ook nieuwsgierig naar wat het was. Dus heb ik afgelopen week maar eens een aflevering Marie Kondo gekeken. Best leuk om eens te kijken, maar niet mijn manier. Maar je kunt er best dingen uithalen die misschien voor je helpen of werken bij het opruimen van je huis. Dus als het je leuk lijkt, gewoon een avondje lekker gaan zitten en Marie Kondo aanzetten!
Sinds ik kinderen heb is het zoiezo veel meer rommel in mijn huis. Er komt van alles mijn huis binnen. Takjes, schelpen, bladeren, andere vondsten van de straat, knutselwerkjes, omhulsels van traktaties en ga zo maar door. En wat moet je er allemaal mee? Hier hebben we echt zo`n hoekje op het aanrecht waar al die dingen opgestapeld worden. En eens in de zoveel tijd ga ik de stapel door en gooi ik het een en ander in de oud papierbak. Knutselwerkjes worden hier altijd opgehangen op de deur. Die zoek ik uit, als de deur weer vol hangt en er nieuwe werkjes binnenkomen.



Dan heb je al het speelgoed nog niet eens gehad. De laatste tijd merk ik dat ik al dat speelgoed zat wordt. Meer dan driekwart wordt niet mee gespeeld. Ik heb met de kids afgesproken dat ze elke zaterdag hun slaapkamer opruimen en 5 dingen uitzoeken die weg mogen.
Daar werd wel wat tegen gesputterd. Maar ik heb laten zien dat een kaart of tekening ook voor 1 ding telt. Zo komen ze erachter hoeveel spullen ze in hun slaapkamer hebben en dat 5 dingen echt heel goed te doen is. En als ze echt niks meer weten is het ook goed. Maar ik denk dat we nog wel een aantal weken vooruit kunnen.

Zelf heb ik een schema gemaakt tot en met de maand juni wat ik elke maand ga opruimen. Deze maand zijn de keuken en hal aan de beurt. Voor mij werkt dat zo heel goed, omdat ik elke keer iets kan doen op de momenten wanneer ik tijd heb. De keuken elke keer een laatje of kastje is snel gedaan. En het geeft je een fijn gevoel wanneer het uitgezocht is. Op zolder heb ik een grote doos staan en daar gaan de spullen in die naar het goede doel kunnen. Wanneer die doos vol is breng ik het direct weg, zodat er geen spullen meer uitgehaald worden.
Op zolder staat ook een kast waar spullen in zitten die ik op marktplaats zet. Zo verdien je ook weer wat bij. Ik realiseerde mij afgelopen week hoeveel spullen je in huis hebt die overbodig zijn en als je ze op marktplaats zet je er dan nog best een leuk bedrag voor kan krijgen. Dat motiveert om op te ruimen! Het geld wat ik met markplaats verdien zet ik allemaal apart. Het heeft nog geen doel, maar dat komt vanzelf.

De rommella netjes opgeruimd :)

Einde van deze week komt ook weer het salaris en dan mogen de maandboodschappen weer gedaan worden. Yes! Lees in mijn eerdere blog wat maandboodschappen inhoud. We deden toen gelijk  het €75,- budget per week. Dit hebben we nu iets aangepast, zodat ook alle drogist spullen, zoals shampoo en dergelijke en cadeautjes er ook van moeten. We hebben nu €105,- per week.
Afgelopen maand had ik dit niet gedaan, omdat het kerstvakantie was en we toen weg waren. Dus was ik weer naar de weekboodschappen over gegaan en koop je tussendoor ook sneller wat. Maar toch had ik minder overzicht daardoor en is er veel meer geld uitgevlogen dan de bedoeling is. Dus vanaf eind van deze week gaan we alles weer goed bijhouden. Ik heb er weer zin in en ben benieuwd of het weer gaat lukken.
Ik ben benieuwd of er meer van jullie nieuwe uitdagingen zijn gestart nu het nieuwe jaar begonnen is!