Goede besparing: zelf rijstemelk maken

Een pak rijstemelk is al gauw €2,00. Aangezien ik en mijn jongste dochter dit veel gebruiken voor onder andere onze havermout pap is dit een behoorlijk bedrag per week en dat slaat met €75 per week dan ook een groot gat in de begroting. Dat moet anders kunnen. Op mijn to do lijst stond al dat ik altijd een keer rijstmelk zelf wilde maken. Daar werd het dan nu hoog tijd voor. Wij eten allebei namelijk lactose en glutenvrij.

Ik heb met de maandboodschappen1kg zak rijst gekocht voor €1,27 en geen rijstmelk.
Nu moest ik dus wel deze maand het zelf maken. Recept opgezocht van rijstmelk en toen kon ik beginnen.
Nou, ik kan je vertellen...het is super simpel. Ik heb zo`n 3 liter gemaakt. Wat alleen heel jammer was...Ik had mijn oudste dochter de opdracht gegeven om de vaatwasser in te ruimen en ging onze jongste voeden. op een gegeven moment komt ze heel zachtjes aangeslopen.
Met rode wangen fluisterde ze dat ze de melk weggespoeld had. Ach ja... kan gebeuren. De vaatwasser was wel keurig ingeruimd en stond al aan toen ik beneden kwam. Ik heb snel weer een nieuwe pan rijstmelk gemaakt.
Je gebruikt dus zo’n 50 gr rijst voor 1,5 liter. Ik doe er dan op het laatst ook nog een scheut kokosmelk bij. Dat maakt het wat romiger. Echt een hele goede bespaarder!


Maar waar moet het in? Ik heb glazen potten gespaard en had een glazen fles van de pasta saus. Heel handig! Verder spoel ik de pakken van de verse melk om en dan even groot rijstmelk erop schrijven. Dus dat kan gratis😀.
Maak jij ook weleens zelf je melk? En wat voor een soort?