Hoe ziet jullie gezinstijd eruit richting de kerst?


Wat horen we vaak om ons heen mensen zeggen "wat gaat de tijd snel". Het is van deze tijd dat bij de meeste van ons de dag te weinig uren heeft. De dingen die we in een dag willen doen, passen niet bij hoeveel tijd we hebben.
Wij vinden het als gezin erg belangrijk om veel gezinstijd te hebben. Onder gezinstijd kan je van alles verstaan. Samen een dagje weg, maar ook de gewone dagelijkse dingen horen daarbij. Bijvoorbeeld samen aan tafel eten.

Zo vinden wij het ook belangrijk om als gezin toe te leven naar kerst. En om dat voor de kinderen wat inzichtelijk te maken ben ik een advent kalender aan het maken. Afgelopen jaren heb ik dat op verschillende manieren gedaan. Dit jaar heb ik een workshop gevolgd. Gezellig met andere moeders een advent kalender in elkaar zetten en samen ideeën uitgewisseld. Heel leuk om te doen!
De adventkalender begint op 1 december. Ik heb kaartjes geschreven met verschillende opdrachten. En envelopjes erbij gemaakt. Elke dag mag iemand een envelopje open maken. Ik kan je vertellen, dat is echt feest.
Om je wat inspirerende tips te geven voor de kaartjes, zal ik hieronder wat voorbeelden geven wat ik er zoal op geschreven heb.
- Versier een lichtje (glazen pot) en zet deze op tafel, zodat we elke maaltijd een lichtje kunnen aan doen.
- Teken allemaal een engel, zonder bij elkaar te spieken.
Deze hebben we twee jaar geleden ook gedaan en was enorm leuk. Het is super simpel, maar zo leuk om van ieder kind te zien waar ze aan denken bij een engel. Nadat iedereen het getekend had mocht je vertellen wat je getekend had. Je hebt zo ook nog een gesprek over engelen.

- Lees het kerstverhaal
- Maak een mooie kerst schildering op het raam
- Leer Johannes 3:16 uit je hoofd.
We herhalen dat dan elke dag bij de maaltijd. Kinderen leren super snel en het is mooie bagage wat je ze mee kunt geven voor de rest van hun leven.
- Zing met elkaar ‘vrolijk kerstfeest’
- Bak kerstkoekjes en deel deze uit.
Dit zijn enkele voorbeelden die bij ons in de kerstkalender zitten.
Je kunt het aanpassen naar een opdracht die bij jou gezin past. Het vraagt een beetje voorbereiding, maar wel erg leuk en waardevol om zo als gezin naar kerst toe te leven.

Je kunt de kalender op verschillende manieren maken. Ik heb twee jaar geleden bijvoorbeeld een houten kerstboom met 24 vakjes gekocht en in elk vakje een kaartje gedaan. Je kunt ook een slinger maken of op een rek 24 kaartjes hangen. Bedenk wat leuks. Op pinterest staan ook altijd leuke ideeen.
Ik ga de kalender deze week afmaken en dan zal ik het eind resultaat zeker showen.
En de adventskalender is klaar!





Hoe leven jullie als gezin naar kerst toe?