Herfst… tijd om de kinderkledingkasten te vullen (Zo goedkoop mogelijk πŸ˜‰)


Een vaag zonnetje komt langs de wolken kijken. Af en toe een drupje regen. De temperatuur is flink gedaald. Brr…de herfst komt er nu toch echt aan. Tijd om de kledingkasten uit te mesten en alle warme kleding te passen bij de kids. Man…wat een organisatie vergt dat weer. Iedereen genoeg lange broeken, truien, shirts met lange mouwen voor wat warmere dagen, sokken, legging’s voor de meiden, maillots, winterjassen, sjaals, handschoenen en mutsen. Wat hebben ze toch eigenlijk veel nodig he! En dan heb je jezelf nog niet eens gehad. Niet vergeten he, want je bent minstens zo belangrijk!
Kast leeghalen en gelijk schoonmaken



Toch als je die waslijst met spullen bekijkt kan je behoorlijk schrikken van wat je nog nodig hebt. Ik tenminste wel. Ten eerste kost het veel tijd om alles uit te zoeken en te passen met kinderen die daar vaak geen zin in hebben. Ik voel de frustratie πŸ˜‰.

Ten tweede kost het ook veel geld als je naar de winkel stapt met je lange lijst met wat je nog nodig hebt om de winter door te komen. En hier ligt voor mij altijd de uitdaging. Alles in huis krijgen wat de kinderen nodig hebben, maar wat dan zo weinig mogelijk geld kost. Maar hoe doe ik dat? Ik voel mij een gezegend mens, omdat ik vaak kleding van anderen voor de kinderen krijg. Dat scheelt een heleboel. Ik kijk wat de kinderen passen en maak een lijstje wat ze nog nodig hebben om een setje kleding compleet te maken.

Dan heb je nog de vraag over hoeveel kleding hebben ze nodig? Ik kijk eigenlijk per kind hoe snel de kleding slijt en vies wordt. De meiden kunnen vaak hun kleding wel twee dagen achter elkaar aan, dan heb je dus minder nodig. De oudste jongen hier in huis slijt zijn kleding heel snel en is ook elke dag vies πŸ˜‰. Broeken zijn niet aan te slepen. (ook een uitdaging om hem zo lang mogelijk met broeken te laten doen. Misschien nog een blog aan wijden 😊). En het ligt er ook nog aan hoe vaak je de wasmachine laat draaien. Al met al…een hele persoonlijke keuze dus.

Ik struin altijd kledingbeurzen af, die er rond deze tijd overal zijn. Ik hou van rommelmarkten, kringloop en dorcas winkel (steun je gelijk het goede doel), marktplaats. Ik hoor of lees ook vaak over ruilen, maar dat is hier in de buurt volgens mij niet. Het kost meer tijd om alles af te struinen, in plaats van gewoon de H&M binnen te lopen met je lijst en alles in te slaan. Maar mijn portemonnee en ik elf worden 100x blijer van koopjes scoren πŸ˜‰! Mijn gescoorde koopjes...

Kleding uitzoeken...




Hier tips hoe je slim en goedkoop je kasten herfst en winterklaar maakt voor je kinderen:

TIP 1: Zoek zelf van te voren de kast al uit en maak een stapel wat er gepast moet worden. Dan is het overzichtelijk voor jezelf en je kind. Een stapel wat weg kan (goede doel, kledington, weggeven aan iemand die je kent) en stapel wat je wil verkopen (marktplaats of kledingbeurs)

TIP 2: Maak een lijstje per kind wat je nog nodig hebt. Probeer setjes compleet te maken.


TIP 3: Kijk waar en wanneer er kledingbeurzen in de buurt zijn en zet die datum in je agenda.

TIP 4: Ga elke week of twee weken even bij de kringloop en dorcas winkel kijken. Er word elke week bijgevuld. En wie weet hangt er iets voor je bij!

TIP 5: Vraag in je netwerk of iemand nog iets heeft liggen wat jij nodig hebt. Meestal kan je dat dan voor een klein prijsje overnemen.

TIP 6: Ga als je het echt nodig hebt en niet kunt vinden, naar de winkel πŸ˜‰ of maak het zelf. Ik ben niet heel handig met de naaimachine, maar wie weet jij wel!
Wat bewaart wordt voor de volgende
Hoe vul jij de kinderkledingkasten van je kinderen?
SUCCES!!